U-trechters

U-trechters

Wonen in voormalige silo’s

 

Op een voormalig veilingterrein in het centrum van Utrecht verrijst Parkhaven. Dit is de grootste binnenstedelijke Vinex-locatie van Nederland. Dé trekpleister van deze nieuwe wijk wordt de voormalige veilinghaven, hier rijzen 4 U-trechters. De stalen constructies werden vroeger vol geschept met zand en grind uit binnenschepen en dienden als laadstation voor vrachtwagens.

 

De trechters hebben met een andere functie en omgedoopt tot 'U-trechters' een plek gekregen aan de ingang van de haven. De U-trechters, op een steenworp afstand van het Centraal Station, gelegen aan de prachtige haven met oude schepen zijn te gebruiken als kantoor, expositie- of studioruimte.

 

Daglicht

 

De U-trechter heeft twee verdiepingen. Door middel van een afsluitbare trap vanaf het kadeterrein is de onderste verdieping bereikbaar. Deze is 3 bij 3 meter en heeft een plafond van ongeveer 7 bij 7 meter. Het herbergt alle voorzieningen; een pantry, een toilet, installatieruimte en ruimte voor bijvoorbeeld archief/berging of garderobe. Deze ruimte kan op verschillende manieren gebruikt worden. Met een trap is de tweede verdieping bereikbaar. Deze verdieping heeft afmetingen van ruim 7 bij 7 meter. Daglicht komt binnen via een lichtrand in het dak. Naar buiten kijken kan via panoramische ramen in de vier wanden van de trechter. Alle aanpassingen aan de U-trechters zijn opgenomen in de verstijvingsconstructie van de trechter, dit om het beeld van de trechter als havenelement zoveel mogelijk te behouden.

 

Leefbaar

 

Om de trechters leefbaar te maken zijn raamopeningen gemaakt tussen de verstijvingsprofielen. De openingen zijn zo beperkt mogelijk gehouden door alleen zichtstroken te realiseren op zithoogte. Het glas is aan de binnenzijde met kit tegen het staal verlijmd. Het meeste licht komt binnen via het dak, door middel van een opgetild dakvlak met rondom een raamstrook. In deze raamstrook zijn ook te openen delen opgenomen voor spuiventilatie. Het opgetilde dakvlak heeft een overstek om opwarming in de zomer te voorkomen. Alle aanpassingen aan de originele trechter zijn opgenomen in de verstijvingsconstructie van de trechter, dit om het beeld van de trechter als havenelement zoveel mogelijk te behouden.

 

Bekleding

 

De trechters zijn aan de binnenkant bekleed met geďsoleerd houten stijl- en regelwerk. Tussen binnenwand en stalen buitenwand blijft een spouw, waardoor condens kan worden afgevoerd. De spouw heeft een breedte van 90mm, waardoor een sterke ventilatie mogelijk is om opwarming in de zomer te voorkomen. Hiervoor zijn onder de stalen bovenrand grote gaten in de wand geboord, terwijl de spouw onderin in verbinding staat met de iets geopende stortklep. De diverse toe- en afvoerleidingen gaan door een holle poot van de trechter. Bevriezingsgevoelige leidingen worden omwikkeld met een gloeidraad die dient als vorstbeveiliging. Omdat het toilet lager zit dan de toegang tot de holle poot, wordt een verzamelreservoir met vermalingspomp geplaatst in de ruimte onder de onderste vloer.

Projectgegevens

Architect:  
Architect:   Sluijmer & van Leeuwen
Adviseur installaties:   Royal Haskoning
Adviseur bouwfysica:   Peutz
Constructeur:   Fundament adviesbureau
Aannemer:   R. Cevat
E- installaties:   Kersbergen
E + W-installatie:   E. Van Baaren
Kozijnen:   Bouwbedrijf Stokkers
Schilder:   Baan
Toelev. Trappen en ladders:   Bergh
Deuren:   Firma Bollegraaf

Bouwgegevens

Er zijn geen bouwgegevens bekend...
 
Hercuton